O bolesti

O BOLESTI




Zmiz! Řekl jsem bolesti a ona mě spoutala tisíci vlákny, jež se mi zařízly do masa. 


Tehdy mě bolest ukřižovala.


Nezbylo mi, než se stáhnout do světa intelektu a odtud filosofovat o pojmu svobody.


Ale aby me bolest od toho nevyrušovala, najal jsem si tisíc strážců. Ti stáli před mou věží ze slonoviny a střežily můj klid. I měl jsem klid, abych mohl psát.


Ale v noci mnou zmítaly neznámé běsy.


Odejděte! Volal jsem do útrob půlnoci, ale marně. 


Zesílil jsem zástupy strážců, ale marně. Běsy neustávaly.


I dívat se na rostoucí zástupy strážců se mi stávalo větším a větším utrpením.  Obemkly mou věž ještě neprodyšněji, má věž rostla až do nebes a mé noční můry se zhoršovaly.


Odejděte! Neduste mě! Volal jsem pln zoufalství na své strážce. Ale oni mě tím pevněji svírali. Nepustíme tě, pane. Ochráníme tě. 


Tu v mé okno přistál anděl a pokynul mi.


Děkuji, řekl jsem mu, když se naše pohledy setkaly a spatřil jsem laskavou mírnost v jeho očích.


I pohlédl jsem na své strážce a řekl jim: Děkuji vám, že mě chránite. Ve dne v noci bdíte pro můj klid. 


Položil jsem hlavu k zemi: Děkuji vám, strážci moji.


Jejich sevření pominulo.


Počali se jeden po druhém vytrácet. 


Má vděčnost rostla.


Odcházeli domů. 


Má věž se zmenšovala.


Až jsem se ocitl nechráněný a nahý.


Pak mi anděl pokynul podruhé. 


A na kolenou jsem v pokoře promluvil vůči své bolesti:


Ano, bolesti, potřebuji tě. 


Řekl jsem jí s pochopením a vděčností.


A její vlákna povolila a proměnila se v hedvábné volně poletující vlasy.


Byl jsem svobodný, stál jsem v mořském příboji a má věž ze slonoviny zmizela.


*

Komentáře

Oblíbené příspěvky