Hra na zlatá a šedivá zrnka

Psáno pro projekt Granum Paradisi, kde s Irenou Kozelskou otvíráme cestu k tomu, aby si každý mohl najít povolání, které "je to jeho", které ho těší. Jak ale budu psát tento článek, dojde mi, že hledat "povolání" nejde oddělit od hledání "toho svého" v celém životě, v každé vteřině. Všechno bohatství se skládá z malých zrníček.



Následující tabulka by mohla být inspirací pro napsání vaší vlastní tabulky někam do sešitu. Můžete si každý den, každou minutu rozšiřovat své objevy.

Jak vznikla moje tabulka? Jsem na hotelovém pokoji v Olomouci a zapnu televizi (tu doma normálně nemám). Pár minut reklamy mi uštědří takový kvalitativní výplach, že když si představím, že bych něco takového sledoval denně a přestal bych to podprahově vnímat, kdybych si na to zvykl, musel bych se stát energetickou zombie, která se sice vnějškově přizpůsobí povinnostem, ale jinak se plahočí světem jako žebrák s výrazem: už mě prosím vás doražte, to nemá cenu, tohlencto, děkuji. 

Ihned si vytáhnu sešit, abych si začal psát, co mě kvalitativně vyživuje (vlevo, plusové položky) a co mě kvalitativně vyčerpává, otupuje, dělá šedivo (vpravo, minusové položky). 

Ihned si musím zaznamenat to s tou reklamou. A pak si vzpomenu, jak jsem byl nedávno v soukromé galerii s barokním uměním, kam mě pozvala kamarádka a mohl jsem se pár hodin nerušeně kochat obrazy. Některé obrazy mě vzaly za srdce a musel jsem u nich zůstávat dlouho a nořit se do nich; jiné jsem jen přešel. Ale některé byly pro mě tak silné, že jsem musel v duchu rozcupovat jakékoli hodnotící měřítka, stupnice, kde máte škálu dejme tomu 1 až 10, kde 10 by měl být ten nejkrásnější obraz a 1 ten nejošklivější. Tahle linearita do umění vůbec nepatří! Fuj! Číselně to prostě nejde vyjádřit. Většina obrazů se drží někde kolem průměru nebo lehce nad průměrem, ale náhle se stane, že nějaký je subjektivně pro mě tak silný (ale většinou i pro druhé), že překonává všechna měřítka: je mimořádný, jakoby urval všechny tabulky; prostě vás vezme "někam", "k vám". Všechno je jinak. Jako když se strašně zamilujete. Tak takový druh obrazu mám na mysli, když začínám první plusovou položku v tabulce vlevo.

Pak si zapisuji další položky. Jsou to moje objevy.  Předpokládám, že si do svého sešitu napíšete ty vaše. Během psaní tabulky, jak uvidíte, budu přicházet i na jiné věci. Co se vám hodí, berte si. 



Už máte svůj deníček? 

Stačí rozdělit stránku sešitu na dvě poloviny a psát první, co vám přijde na mysl. Něco vás napadne na záchodě? Na cestě ve vlaku? Skvělé. Pište, hrňte to tam, nevědomí, jak dostane tu možnost, to povalí... jako vodopád, jako peřeje. Lovte drobná zrníčka prachu, smetí a zlata. Nic není špatně. Právě jste přišli z rande? Jaký je váš objev? Něco vlevo a něco vpravo? Dobře, každá věc má mnoho aspektů.

Jediné co stačí, je začít. Napište si jako já své první zlaté zrnko a své první šedivé zrnko. Vše pak už poběží samo.

Vlevo vám začne růst květina, vůně, parfém, bláznivá věc, kolem které chodíte celý život a vy ji budete zalévat. Novými objevy a tím, že si tyto lázně zlatých zrnek budete dopřávat. Zrníčko k zrníčku, píseň k písni, kapka ke kapce, tak roste vše, co je živé. Školu živého nelze naučit, ale vy budete zapomínat na vštípenou školu mrtvého; ta bude odcházet jako mátožný sen, chudý příbuzný.  Vše, co najdete, nebude jen nádherné; možná objevíte kdejakou ošklivost zašitou ve vašem ztichlém, neviděném já - ale to je také dobře: tyto temné archeologické nálezy jsou také bohatství a jen kdo se na cestu za zlatými zrnky nevydal, o nich neví. Zlatá zrnka rostou těsně vedle těch černých, kávových: z obou se skládá naše bohatství. Buďte zlatokopy na svých vlastních řekách, Indianové Jonesové a Lary Croftové ve svých pralesích a vykopávkách. Každý nález se počítá... A kdo ví? Jednou se Žebrák probudí jako Král? 

A není včelí dělnice, jež si vrní a tančí v medových botičkách a včelí královna jedna a táž bytost? 

Přemýšlejte o tom. Z každého zrnka pylu se vám ihned šijí botičky, v kterých po světě chodíte.

Děkuju, že jsem se s vámi o to své mohl podělit. A těším se, že vy mi (ve fb skupině Granum Paradisi) napíšete, co jste objevili dál. Stačí napsat: Mám své první zlaté a šedivé zrnko! A já budu vědět, že ta má zrnka, vydala úrodu.




Komentáře

Oblíbené příspěvky