O žebrácích v nás
To, o čem vypráví Nový zákon - o působení Ježíše Krista v Judeji - můžeme číst jako mysterium odehrávající se v nás samých a to takto: všechny postavy zde vystupující můžeme též chápat jaké své vnitřní postavy, které v nás právě teď putují. Farizejové, kupci v chrámu páně, celníci, Máří Magdalena, Lazar, Jidáš, Pilát a samozřejmě i Ježíš atd. - ti všichni a mnozí další putují a trpí v nás samotných. Přitom převládá vnější čtení evangelia - chovat se laskavě k lidem kolem nás, žít lásku směrem ven. (A pak si říkáme: vždyť jsem na druhé tak hodný, proč mě osud pořád tak zkouší?) Ale toto čtení nevidí, že zatímco se chováme laskavě k lidem kolem nás, děláme dobré skutky atp., v našem nitru bydlí armáda trpících a hladových vnitřních částí, kterým žádnou pozornost nedáváme, které nejenže v temnotách přehlížíme, dokonce je necháme jednoho s druhým zacházet s neobvyklou krutostí a necitelností. Nechat Ježíše v nás, aby pro tyto vnitřní části konal zázraky lidskosti a laskavosti, aby byl pramenem živé vody a milosti pro všechny trpící v našem nitru, to takřka nikoho nenapadne, přitom právě tam je toho nejvíce potřeba a právě tam se takto děje obroda a spása naší duše. Právě tam tímto dochází k usmíření, lásce a pokoji, které se pak nenuceně šíří ven do všech vztahů.
Představ si sebe sama smířeného se sebou samým. Všechna svá kdysi zoufalá já (jichž mohou být stovky) usmířená a milovaná bez podmínek, nasycená chlebem a vínem, který v tobě rozdává tvé Bytostné Já (Kristus). Představ si toto evangelium znějící v tvé duši. Představ si stav, kdy si všechna tvá sužovaná já navzájem odpustí a vyrovnají tak své dluhy a spory.
(Jaký materiál pak zbyde k přehrávání v dramatech vnějších vztahů? Jakým obsahem budou tvé vztahy naplněny pak?)
Možná namítneš, že jsi jeden já a že o ničem takovém nic nevíš. Ale jak dlouho ses, příteli, díval do svých temných útrob?
Je pozoruhodné, že lidé v nitru chodí hledat mír, vyšší Já (či ne-já), jakousi trancendenci, ale jak málo tam chodí potkat stovky svých malých já, aby je obejmuli s láskou s skutečným soucitem. Tento soucit nemá nic společného se sebelítostí chudáčkovského ega, oběti, kterou všichni tak důvěrně známe. Kdy jsme naposledy nakrmili, objali a k sobě přivinuli ta hladová, smutná, ohavná a lásky-nehodná já? Kdo se jich zastane, zatímco klečíš na karimatce a vzýváš Átmán? Lze těmto nehodným v nás doručit, alespoň špetku lásky? Od nás samých?
Lze všem našim provinilým já přinést poselství o jejich všeobecné amnestii? (Kdo jim je vlastně přinese?) Že je nebudeme soudit, a ani proto nebudeme souzeni? Poselství o nevinně, jež je odhalena ve chvíli, kdy přichází láska, která vše promíjí, vše odpouští, vše zahrnuje? Která vše již od počátku věků prominula, neboť z jejího pohledu žádné viny nebylo? Ale kde se vzala ona vina? Nevidíš desítky svých soudcovských já, jak denodenně zasedají a vynášejí nad tebou (nad jinými tvými já) neláskyplný ortel? Ti tě soudí jistě přísněji, než zasedání tvých úhlavních nepřátel. To je jen nepatrná část pravdy o sobě, tak jak jsi, ať už átmán je či není.
Že v tobě žádná chudobná, otrhaná, padlá, ani celnická já nejsou? Třeba se před tebou chvějí strachy; protože dobře tuší, že k nim přicházíš bez lásky; a tak raději zalezou ještě hlouběji do temnot. Ale právě ty Ježíš miloval nejvíc. Právě ty hledal, až nalezl. Protože dokud by i jedna z nich zůstala ztracená, jako ovečka ve skalách, láska nemůže ustat ve svém pátrání. Láska jednoho dne neopomine ani to nejnepatrnější a nejzuboženější tvé já - a k sobě přivine, obejme a nalezne v něm poklad.
❤️
OdpovědětVymazat